Om Skolefruktskolen

Skolefruktskolen er et kurs for elever som vil bli Skolefrukteksperter.

Som Skolefruktekspert får dere nyttig kunnskap om frukt og grønnsaker og hvordan dere kan få frisk og god Skolefrukt til klassen deres. Dere vil lære om hvordan frukten skal behandles, og hvordan den skal oppbevares. Dere vil lære om hygiene, henting og levering.

Vi vil ha Skolefrukteksperter på skolene, fordi det er viktig at frukten dere skal spise er så god som mulig og at dere skal kunne fortelle medelever/foreldre om riktig oppbevaring og behandling av frukten. Målet er at alle elever skal spise god frukt og gode grønnsaker – og at dere kaster så lite som mulig. Dere blir også kvalifisert til å være henteansvarlig så dere vet hvordan frukten skal håndteres og leveres til de andre elevene.

Skolefrukt er sunt, og gir dere nyttig energi i skolehverdagen. Gjennom å være Skolefruktekspert bidrar dere til at flere har lyst til å delta eller ta med seg frukt og grønt på skolen. Ved å lære om oppbevaring og håndtering sørger dere for frisk og god kvalitet på Skolefrukt. I tillegg til dere som er Skolefrukteksperter er det på hver skole en Skolefruktansvarlig som har ansvar for varebestilling, mottak av varer og kontroll av kvalitet og antall. Det er også Skolefruktansvarlig som skal ha kontakt med leverandører. Lurer dere på noe kan det være lurt å høre med den som er ansvarlig.

Vil dere at hele klassen skal bli Skolefrukteksperter, kan dere ta kurset sammen i klasserommet. Skolefruktskolen kan også brukes i undervisning sammen med læreren deres. Dere kan ta kurset hver for dere på skolen, eller som hjemmelekse.

Skolefruktskolen dekker flere kompetansemål;

Bruk Skolefruktskolen til å knytte det opp mot kompetansemålene i læreplanen under Mat og helse (MHE01‑02) – og oppfordrer til kreativ utfoldelse, samarbeid og mestring rundt kosthold og matvaner.

Under følger kompetansemålene og forslag til hva du kan gjøre for å nå dem med elevene.

Mål: samtale om korleis skulemåltidet kan bidra til ein god skulekvardag

Skolefruktskolen gjennomføres ved at elevene går gjennom en rekke spørsmål og skal velge riktig svar ut fra tre alternativer. Det riktige svaret kommer frem rett etter at en har valgt svaralternativ uansett om eleven har svart riktig eller galt. Dette skal være enkelt for elevene og de skal lære på en interaktiv og underholdene måte.

Eksempel på spørsmål som bidrar til å nå kompetansemålet samtale om korleis skulemåltidet kan bidra til ein god skulekvardag:

Eksempel på spørsmål som bidrar til å nå kompetansemålet fortelja om kva som kjenneteiknar sunn og variert mat, og kvifor det er viktig for helsa.

I sammenheng med at dere gjennomfører Skolefruktskolen kan dere snakke om viktigheten av å spise god og næringsrik mat på skolen i form av skolemat og skolefrukt.

Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i skolen belyser hvor viktig skolemåltidets sammensetning, nok spisetid og rammen rundt måltidet er.
På direktoratets temaside om «mat og måltider i skolen» kan dere se filmer og en presentasjon om matpakke og skolemat.

En annet tiltak er å la elevene kutte opp frukt og grønnsaker til skolemåltidet. Skolefrukt.no har aktuelle råd om oppbevaring og kvalitetet i forbindelse med oppkutting.

Når elevene tilbereder og lager maten, får de god trening i å bruke redskaper, lære å måle opp, og bruke enkle teknikker i forbindelse med matlaging.

Prinsipper for god hygiene og viktigheten av å sortere avfall blir naturlig å ta opp da, slik at følgende mål også kan dekkes:

Andre tips:

På Matjungelen.no kan dere hente masse inspirasjon til flere matoppskrifter, og hvordan elevene kan utforske, leke og lære om mat som er bra for kroppen og kloden.